torsdag 14. februar 2013

Kjærlighetens dag

I dag er det den store kjærlighetsdagen, hvor alle skal vise hverandre at de er glade i hverandre. Jeg har samme synet på denne dagen, som det jeg har på Halloween, jeg bruker ikke ei krone eller anstrenger ikke en muskel for å gjøre denne dagen til noe spesielt. 

Jeg har kjæreste, og i følge medier så burde jeg da stille opp med en tre-retters middag, møte han i døra naken med en øl i hver hånd, la han få se favorittserien sin i hele kveld mens jeg masserer føttene hans osv... 
Men som den fæle kjæresten jeg er, så kommer ikke dette til å skje. Det har jeg sagt i fra om. Jeg vil mye heller bruke de 364 andre dagene i året til å vise at jeg setter pris på han. Jeg trenger ikke en spesiell dag for å vise at jeg er en ålreit kjæreste. 

Og for å se den sosiale siden av denne dagen, når det kommer til ungdom og utestenging, så kan dette være en grusom dag for mange. Jeg husker det selv, jeg var 14-15 år og mange sendte brev og ga gaver til hverandre. Og i slike situasjoner så er det alltid de samme som ikke får noen brev eller gaver. Med så mye fokus på mobbing og ungdoms psykiske helse så syns jeg media møter seg litt i døra når det gjelder markedsføring av denne dagen. 
Det økonomiske aspektet bør også bli tatt i betraktning. Det florerer av reklamer rundt om i de ulike mediene i dag, på hva en bør kjøpe for å være en god kjæreste. Og det blir som i tiden før jul; kjøpepresset blir enormt. Folk vil så klart kunne tilfredsstille hverandres forventninger. VG hadde en sak ute for noen dager siden hvor de kom med tips til hva man kunne kjøpe til gutta på Valentines Day, og det var ikke snakk om en eske med Melkehjerter eller et par Love Hearts. Kroppspleie, romantiske turer, dokumentmapper og mansjettknapper ble nevnt som om det skulle vært den reneste selvfølge å bruke så mye penger på en medieskapt dag. Om jeg hadde gitt min kjære en kroppspleiepakke så hadde han hevet øyenbrynet og trodd jeg var rar, men det er en annen sak :)

Men, for all del, jeg skjønner veldig godt at butikkbransjen og media bruker denne dagen for hva den er verdt, for til syvende og sist så er det forbrukerne som velger om de vil bruke mye penger på denne dagen eller om de heller bruker de resterende 364 dagene på å gjøre det beste de kan på å være en god kjæreste. 

Det er sikkert mange der ute som gjør mye ut av 14.februar, OG er en fantastisk kjæreste resten av året. 

En slik superkvinne er nok ikke jeg! 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter pris på om dere legger igjen en kommentar :)