mandag 7. januar 2013

Kjøpe hus sammen

Et stort steg i livet. 
Det dyreste man noen gang kommer til å kjøpe. 
Lån. Egenkapital. Renter. Visning. Bytte av bank. Samboerkontrakt. 
Jeg blir litt sliten i hodet av alle disse ordene. Og sitter med tusen spørsmål. 
Vi skal riktignok ikke se etter hus "på ordentlig" før nærmere sommeren, men som den kontrollfreaken jeg er så har jeg så klart begynt å forberede meg. 
Hvordan funker det egentlig når han har et hus fra før, og derav egenkapital, mens jeg ikke har det? Sånn i forhold til hvor stor del av huset vi eier hver? 
Er det best å ta opp et lån hver, eller et lån sammen? 
Jeg vet jo at banken kan svare på disse spørsmålene, men vi er ikke helt der ennå. Vi er fortsatt i "tenke-fasen", og ikke helt over i "handlings-fasen" ennå. 

Også er det dette med å kjøpe hus sammen. Vi har kun vært sammen i litt over et år, selv om jeg føler at jeg har kjent han for alltid. Jeg leier, og han eier en liten leilighet som er for liten for oss begge, sånn med tanke på at jeg kunne flyttet inn dit. Jeg er veldig lei av å leie og "kaste pengene ut av vinduet". Og jeg føler meg klar til å ta neste steg. Jeg vil bli voksen på ordentlig og jeg føler at jeg har møtt mannen jeg vil dele livet mitt med. Etter min mening så merker man det ganske fort. Det kan gå galt uansett om vi flytter sammen nå, eller venter i 3 år til. Folk skiller seg etter 20 år også! 

Er det noen som har vært i samme situasjon selv? Det vil jeg jo nesten tro :) 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter pris på om dere legger igjen en kommentar :)