lørdag 29. desember 2012

Julen - tid for å oppfylle materialistiske drømmer?

Rundt omkring på Facebook så registrerer jeg den ene etter den andre som har fått iPad'er, Bergans jakker, Bjørn Dæhli dresser og KitchenAid kjøkkenmaskiner til jul. Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan folk med vanlige inntekter og utgifter har råd til dette jeg!? Ikke for å henge ut noen, men er det dette som skal være standarden? Jeg hadde hatt dårlig samvittighet om jeg hadde fått en iPad av min kjære til jul,og hadde ikke ønsket at han skulle bruke så mye penger på meg. Han gir meg nok glede i hverdagen bare ved å være en snill kjæreste,så en elektrisk "duppeditt" hadde ikke endret på noen ting. Jeg leste en artikkel på VG før jul som omhandlet hva folk skulle kjøpe til kjæresten sin til jul,og jeg skjønte fort at jeg lå milevis under gjennomsnittet hva gjaldt pris på gaven jeg valgte å gi. Det var weekendturer til storbyer rundt omkring og andre gaver som hadde svidd i lommeboka mi. Jeg må jo innrømme at jeg følte et snev av dårlig samvittighet da jeg leste artikkelen, for det er ikke det at jeg ikke hadde hatt råd til å bruke 10.000 kr på en gave, men jeg syns ikke at det er dette julen står for. 

Og hva med de som ikke har mulighet til å kunne gi like "fine" gaver på grunn av at pengene ikke er der? Skal de måtte føle seg som dårligere mennesker fordi pengene ikke strekker til? I gjennomsnitt bruker en nordmann over 5000 kr på julegaver i år. Dette er hårreisende! Ta for eksempel en som av helsemessige årsaker er uføretrygdet og får 10.000 kr per måned å leve for. Disse har ikke så mye penger å bruke på julegaver, og julen er en vond tid hvert år, bare fordi de ikke får gitt menneskene rundt seg det "samfunnet" krever at man skal gi. For nordmenn har lagt seg på skyhøy hylle når det gjelder hva barn og unge skal få til jul. Jeg jobber selv med barn og ungdom, og ser og hører hva slags gaver de får til jul. Det blir å lære dem en feil tradisjon,syns jeg. Og forskjellene i samfunnet blir enda større. Det er ikke lenge siden at Aftenposten kom med nyheten om at over 100.000 barn i Norge lever i fattigdom. Det er ikke sikkert at disse 100.000 barna gleder seg til jul, bare på grunn av at de vet at gavene de får ikke er like "fine" som det "han i klassen med rike foreldre" får. Barn har dessverre blitt svært opptatt av det materialistiske, og det er ikke deres skyld i det hele tatt. I dagens samfunn så kreves det nesten at barn helt ned i 7-8 års alderen skal ha mobiltelefon, og jeg hører ungdom ned i 12 års alderen som mener at de har krav på en iPhone. En iPhone med kontantkort koster rundt 4000 kr! 

Jeg kunne fortsatt i evigheter om dette temaet. Hver dag ser jeg disse forskjellene som dette materialistiske samfunnet skaper, og jeg har opplevd barn som gruer seg til å fortelle hva de har fått i julegave. 

Når skolen begynner igjen etter nyttår så skal jeg ikke spørre hva barna fikk til jul, det har jeg ihvertfall bestemt meg for..

Avslutter med å legge ved denne artikkelen, som ble publisert på VG Nett like før jul:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter pris på om dere legger igjen en kommentar :)