torsdag 10. januar 2013

Tanker rundt uttalelsen til Marte Krogh

Store deler av landet fikk i går med seg uttalelsen til Marte Krogh om at nybakte mødre bør ta seg sammen og trene mer, og de fleste har en mening om det. Forumer rundt om på nettet florerer nå av innlegg og kommentarer om meningene til milliardærfruen. Og jeg kan forstå at slitne småbarnsmødre reagerer, selv om jeg ikke har barn selv så skjønner jeg at man vil prioritere andre ting enn trening.

Men, når jeg leser om dette så begynner jeg å tenke på graviditet og hva det gjør med kroppen, sånn "utseendemessing". Jeg må innrømme at jeg får litt hetta når jeg tenker på hvordan kroppen min vil bli etter å ha gått opp kanskje 20 kg. Det å være gravid og å bli stor, det skremmer meg ikke. Det virker bare koselig, men det er det å komme tilbake til den samme kroppen som virker vanskelig. Har man egentlig noen sjans til å få tilbake den flate magen igjen, eller vil huden på magen være "dissete" for alltid?
Jeg vet det høres overfladisk og teit ut, men ikke kom å si at dette er en tanke mange nybakte mødre har tenkt! Og jeg skjønner at gevinsten er større enn problemet, men det må gå an å kunne føle seg fast og fin etter en graviditet også, eller? (altså ikke rett etter, det skjønner jeg også)

Jeg har i hele mitt voksne liv hatt flat mage, uten at jeg har trent direkte mot det. Mye har kommet gratis på grunn av ridning og stallarbeid, i tillegg til håndballspilling. Vil jeg aldri få det igjen om jeg går gjennom to graviditeter i løpet av de neste 5-6 årene? Eller er det faktisk mulig å trene seg tilbake til sin gamle kropp? Uten å være fitnessguru eller maratonløper?

Jeg er, uten tvil, klar for å "ofre" kroppen min for det å bære frem barn, men det hadde vært ålreit å kunne få i pose og sekk? :)

Bare for å understreke det, så er jeg ikke gravid. Bare så det er sagt. Lot bare tankene fly litt her :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter pris på om dere legger igjen en kommentar :)