mandag 12. november 2012

Tilstandsrapport

Jeg har ikke vært så aktiv her de siste dagene, rett og slett fordi det ikke skjer så mye om dagen i tillegg til at jeg har kosa meg så mye sammen med min kjære at jeg har glemt bloggen litt. Sånn er det når en ikke er så vant til å blogge.

Når det gjelder kneet mitt så går det over all forventning. Jeg trener hver dag. Er hos fysioterapeut annenhver dag og trener på egenhånd ved siden av. Det jeg gjør hos fysio'n er å bli bøyd og tøyd på og sykler. Ikke så veldig slitsomt ennå med andre ord. Nå er det null stress med å ha full strekk på beinet, og jeg bøyer det ca 110 grader. Det er veldig bra. Jeg klarer også å sykle helt normalt, det vil si med vanlig høyde på setet og uten å vri meg unna for å få med beinet rundt. I dag så syklet jeg så "fort" at sykkelen registrerte at jeg tråkket, tidligere har det bare stått "pedal to start" på displayet. Da var jeg stolt! ;)
Når jeg trener hjemme så sykler jeg, jobber med å stramme den store lårmuskelen og i tillegg så masserer jeg mye rundt sårene/arrene for å få de så myke som mulig. Det høres kanskje teit ut at jeg sitter her og strammer lårmuskelen min, men det er ganske viktig for videre opptrening da mye av treningen fremover vil gå på å styrke denne igjen. Den har blitt helt pudding etter 3 uker uten belastning. Skummelt å se hvor fort kroppen forfaller når den ikke blir brukt. Jeg har fått noe ut av denne perioden da, sånn muskelmessig, og det er større muskler i armene og noen greie magemuskler. Og det sier vi ikke nei takk til! Dette kommer så klart av krykkegåingen de siste ukene.

Når det gjelder krykkene så har jeg "kastet" de når jeg går rundt inne i huset. Når jeg skal gå lengre så bruker jeg en krykke. I løpet av en uke så håper jeg å få klarsignal på at jeg kan kaste de for godt. Men jeg ser jo det at jeg ikke går helt optimalt ennå, jeg drar litt på beinet og belastningen på den andre siden blir stor. Men når jeg ser hvor langt jeg har kommet på en uke, så regner jeg med at jeg skal klare å forbedre gåingen i løpet av den neste uken.

Neste mandag så begynner jeg å jobbe igjen. Jeg var innom jobben en tur i dag, og det var så koselig å treffe folka igjen. Så nå gleder jeg meg til å komme i gang igjen!


Her er kneet mitt, 3 uker og 4 dager etter operasjonen. Har kun igjen litt hevelse rett på oversiden av kneskålen, men det er ikke mye. Jeg har ikke verdens slankeste knær fra før av ;) 





Her er ansiktet bak kneet! Usminket og i skikkelig mandagsstemning :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter pris på om dere legger igjen en kommentar :)